zondag, december 17, 2017
Multimedia VTM campagne

VTM campagne

Kanne vv heeft het genoegen mogen smaken om mee te mogen werken aan een stunt van reclamebureau LDV United, in samenwerking met VMMTV en Kanakna. Deze kans bestond uit het opnemen en uitzenden van reclamefilmpjes gedurende een periode van 3 weken op VTM, 2BE, en Jim TV (18 januari t/m 7 februari 2010). Kanne is iedereen die betrokken is geweest bij deze stunt zeer dankbaar voor de mogelijkheid die ons geboden is. Onderstaand treft u het persbericht aan van de onthulling hoe "de vork nu echt in de steel stak" achter dit bizarre verhaal. Ongeacht alle verhalen die nu gaan, voor Kanne vv was VTM de geheime weldoener. Bedankt hiervoor!

Voor (bijna) alle artikelen over de actie “Kanne vv zoekt supporters” kunt u terecht op de site van het reclamebureau LDV United. De bedenker van onze actie. Klik hier voor een bezoek aan deze site.

Persbericht
De campagne van Kanne vv bewijst de kracht van tv-reclame. Het was de afgelopen weken gissen wie de geldschieter was achter de televisie campagne voor Kanne vv, een bescheiden voetbalploeg uit 4de provinciale in Limburg. De opdrachtgever was geen anonieme weldoener, maar vmmtv, de reclameregie van vtm, 2BE, JIM, iWatch en vtmKzoom. De reden? Bewijzen dat televisiereclame echt impact heeft.

De campagne die op vtm, 2BE en JIM te zien was, was wel degelijk een campagne om de kleine voetbalploeg Kanne vv beroemd te maken. De campagne wilde effectief laten zien dat reclame op tv mensen doet bewegen, letterlijk én figuurlijk. De campagne moest sympathie opwekken, talk of the town worden én activeren.
Reclamebureau LDV United bedacht het idee. Productiehuis Kanakna verzorgde de research en realisatie.
De resultaten mogen er zijn:

• De merkbekendheid van Kanne vv steeg op 3 weken tijd van 2% naar 60%*.
• De tv commercial zorgde voor een nooit geziene stroom bezoekers naar de website. De site kreeg tijdens de campagne ruim 31.000 bezoekers, waarmee ze het niveau van een aantal eerste klasse ploegen halen en zelfs overtreffen.
• De campagne kreeg aandacht op televisie, radio en in de kranten. Ze kwam aan bod op tal van blogs, fora en nieuwsbrieven.
• De spotjes zelf werden op heel wat nieuwssites overgenomen, en leefden ook op YouTube.
• Afgelopen zondag zakten meer dan 400 toeschouwers af naar de berg in Kanne. Normaal kan de ploeg rekenen op amper  een 15-tal trouwe supporters.

Zondag 7 februari was de drukbezochte wedstrijd tegen Kortessem een geweldig feest voor de voetballers van Kanne. Tot vandaag was het ook voor hen nog een groot raadsel wie de anonieme geldschieter was. Om de geheimhouding te kunnen waarborgen was er slechts een heel beperkte ploeg op de hoogte van het project.  “Zelfs binnen VMMa was slechts een handvol mensen op de hoogte. Een bijzonder moeilijke opdracht, maar één lek zou heel het project ondermijnd hebben.”, aldus Kristin Fauconnier, Communication Manager vmmtv. 
* Gemeten met Checkmarket, online onderzoek op een representatieve steekproef van 500 personen.

Voorzitter Ludie Van Glabbeeck was natuurlijk wel op de hoogte en uiterst tevreden met het resultaat.
“Zondag was wat ons betreft boven verwachting gelet op de koude weersomstandigheden. De hele berg stond vol zoals nog nooit tevoren met mensen uit alle windstreken. Ga d'r maar aan staan om je de moeite te getroosten om die "berg" op te gaan. Zelfs aan de kassa stond af en toe een wachtrij. Een groot succes voor ons clubje!”, aldus Ludie Van Glabbeeck, voorzitter van Kanne vv.

Waarom doet vmmtv dit?
“Wij weten dat televisie vandaag nog steeds een erg goed reclamemedium is.
Wij doen dagdagelijks onderzoek naar de impact van reclame op televisie. Recent hebben wij nog een studie uitgevoerd, samen met GFK, die zwart op wit aantoont dat adverteren op televisie erg efficiënt en impactvol is (http://www.vmmtv.be/tv-works). We wilden echter nog een stap verder gaan en effectief laten zien dat reclame op onze zenders voor beleving én beweging zorgt. Hoe? Door, op een nogal ondeugende manier,  zelf in de huid van de adverteerder te kruipen en te adverteren op ons eigen medium met een normale reclamedruk.”, aldus Kristin Fauconnier.

 “Het was belangrijk om een campagne te bedenken voor iets wat uit zichzelf niet zoveel mensen in beweging zet. Stel dat we zouden uitpakken met een fictieve innovatie, daarvan zou je kunnen zeggen dat die zichzelf wel verkoopt. Het is net de impact van televisie reclame die we wilden aantonen, dus gingen we op zoek naar iets dat eigenlijk niet interessant is. Zo ontstond het idee voor een campagne voor een voetbalploeg uit 4de provinciale. Die bereiken nu eenmaal geen groot publiek.”, aldus Petra De Roos, Account Director bij reclamebureau LDV United.
“We kwamen niet toevallig bij Kanne vv terecht, al kwamen ook andere ploegen uit de provinciale competitie in aanmerking”, aldus Hans Barbé van productiehuis Kanakna. “Maar vooral Kanne vv had duidelijk nood aan nieuwe supporters. Niet alleen zijn ze zo ongeveer de zwakste ploeg uit 4de provinciale, hun voetbalveld ligt ook zo afgelegen dat de weinige supporters nauwelijks de weg ernaartoe vinden. Bovendien waren we erg gecharmeerd door de sympathieke uitstraling van de club: het plaatje klopte perfect. De ploeg is echt, de spelers zijn echt, de entourage rond de ploeg is echt, hun verhaal is echt.”

“Dankzij de jarenlange reality-ervaring van productiehuis Kanakna zijn we er in geslaagd die authenticiteit ook te bewaren in de reclamespotjes. De clubleden van Kanne vv blijven zo helemaal zichzelf in de reeks filmpjes voor hun ploeg, en dat is wat ze zo sterk en opvallend maakte.”

Vandaag werd de ploeg op de hoogte gebracht, en werd de case voorgesteld aan adverteerders, reclamebureaus en de pers op de voorjaarspresentatie van de Vlaamse Mediamaatschappij.
(einde persbericht)

Noot aan de redactie: voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met:
Vmmtv - Kristin Fauconnier - +32/486.259.247 of Kristin Blondé - +32/477.39.05.07 www.vmmtv.be
LDV United - Petra De Roos - +32/477.300.618 - www.ldv.be
Kanakna Productions NV - Hans Barbé - +32/477.26.16.26 - www.kanakna.com

 

Hoofdsponsors Kanne vv